Туризмът ви може да спечели от кризата
Интервю с топбанкерът Ханс ван дер Лей.
Ханс ван дер Лей бе един от 15-те топ банкери от цял свят, който гледа на живо европейската купа по слалом в Банско. Той е представител на един от холандските клоновете на Роял Банк ъф Скотланд. Пред „Стандарт“ г-н Ван дер Лей сподели впечатленията си от Банско, стартовете и накъде отива световната финансова криза.
– Г-н Ван дер Лей, не идвате за първи път в Банско, какво е вашето впечатление от курорта сега?
– Ако сравнявам Банско с това, което видях тук при първото ми посещение, ще кажа: много от сградите тогава се строяха, а вече са готови. Преди време обаче не ми харесваше тази строителна площадка, на която беше заприличал градът. Харесва ми архитектурата на старите сгради, но разбирам, че е невъзможно този стил да се запази.
Искрено се надявам Банско да не се разраства повече! Сега все градът запазва автентичната си атмосфера в старата част на града, която естествено привлича туристите. Ще дам пример за Франция, където хората не харесват всяко ново строителство, а предпочитат стария архитектурен стил и старите кътчета в градовете. Според мен това е максималният капацитет на Банско.
– Смятате ли, че Банско със своя стил може да е една по-различна привлекателност за туристите в сравнение със западните курорти?
– По-възрастното население в Западна Европа все повече харесва курорти като Банско. През зимата хората идват на курорт, за да карат ски, но през лятото всеки търси по-различно преживяване. Сега е моментът, в който Банско трябва да направи избор. Според мен тук спокойно може да бъде наводнено от групи млади туристи от Турция и Западна Европа, които искат да карат ски и да се забавляват. Или по-улегналото население, което предпочита лукса. Не знам кое е най-доброто.
– В България битува мнението, че туристи могат да се привличат с различни послания. От аурата на града до викачи пред заведенията, които обаче понякога плашат хората. Какво е мнението ви?
– Местоположението на Банско е перфектно за туристите от Турция и Гърция. Когато сте по-близо до този регион отколкото Швейцария, това е голямо предимство. Аз нямам представа хората от тази част на света какво предпочитат. Знам обаче, че те имат доста пари.
– За първи път ли гледате състезание като ЕК?
– Аз не съм скиор. За мен не е атракция. Много хора от Западна Европа обожават ските. Този тип състезания правят Банско много по-привлекателно и секси.
По-желано от хората от Западна Европа, които обичат ските.
– Как ви се стори организацията?
– Перфектна. Свидетелство за това са хилядите щастливи хора. Големите екрани позволяваха всички и отвсякъде да гледат състезанието. Сигурен съм, че догодина по време на световната купа тук всичко отново ще е ОК.
– Каква е връзката между банките и спонсорирането на спорта?
– Ще ви дам един пример. В миналото банка ABN AMRO спонсорираше години наред стартовете от Формула 1 в Бразилия. Това партньорство продължи години наред, като всеки сезон давахме по 10 млн. долара за старт в един ден. Тази подкрепа беше базирана на това, че 30-40 процента от приходите на банката за година се реализираха благодарение на спонсорството на Гран при на Бразилия в този безспорно атрактивен спорт. Хората се тълпяха да видят това състезание, а ние като основен спонсор ги привлякохме и за клиенти на банката. В Холандия банката от 30 г. спонсорира един от големите турнири по тенис на корт в зала. Ако ние се бяхме оттеглили, това щеше да повлияе лошо на този спорт и на традицията хората да го гледат. Ако при вас ПИБ се оттегли от спонсорирането на състезанията по ски, това ще се отрази негативно на спорта от една страна, а от друга на отношението на хората към банката.
– Кои са най-привлекателните за рекламиране спортове за банките и има ли такива, които се спонсорират с благотворителна цел?
– Спонсорството заради самата идея е характерно само за японците. В Холандия например японските фирми постоянно търсят събития, които се харесват на обществото, за да ги спонсорират. Спонсорирането във времената на криза обаче може да се разглежда от две страни. Едната е на клиентите, които казват защо в тези тежки времена давате от нашите пари за спорт, а от друга са феновете, които адмирират решението на банката да подкрепя любимия им спорт. Нещата могат да се разглеждат и така, и така. Банките винаги са се изявявали като много добри корпоративни граждани на обществото. Много са събитията, в които банките участват като спонсори, а те може да не са само спортни – от театрални постановки до изложби, всичко. Ски спортът има значение за банките, особено в Австрия, Скандинавия и България. Обикновено банките спонсорират спортове, които са характерни за държавата им. Много холандски фирми помагат на кънки бягането, защото страната ни е водеща в този спорт.
– Кой е любимият ви спорт? Любимият отбор от Холандия ли е?
– Футболът е номер едно. Аякс е любимият ми отбор
– Банката ви спонсорирала ли го е?
– О да, 15-20 г., но вече не сме генерален спонсор.
– Стигна ли световната финансова криза дъното според вас?
– Исторически погледнато, винаги е имало финансови кризи, но от 50 г. насам тази е най-тежката, обхвана целия свят и не е само финансова. Много хора пострадаха. Но в резултат от нея и много уроци се научиха, както от институциите, така и от хората. Вече сме стигнали дъното. В много страни започна да се усеща възстановяването на икономиката и успокояване на финансовите пазари. Смятам, че положителната страна е, че хората, които бяха замесени в кризата, ще са значително по-внимателни в бъдеще и няма да допуснат пак същите грешки. За мен най-голямата разлика в сравнение с другите кризи от миналото е, че възстановителният процес, който започваше от страни като САЩ и Германия, сега идва от Китай и Индия. Това е най-голямата разлика в исторически план. Това е положителна промяна, вече двигател не е само Западна Европа, но и страните от Азия.
– Как се отрази това на туризма?
– Определено от края на 2008 и в началото на 2009 кризата се почувства в туризма. По простата причина, че много хора си останаха вкъщи. Но в личен план мога да кажа, че всички в моето семейство отново искаме да пътуваме в чужбина. В Холандия хората не са спрели да ходят на почивки, просто го правят на по-евтини места и по-близо до къщи. България може да спечели от това развитие на нещата. Пример за това са английските туристи, които преди години ходеха в Испания, а сега се насочват към Турция и вашата страна.
– Любимото ви място за почивка?
– Австралия. През зимата – във Флорида да играя голф. Още не съм бил на Българското Черноморие, така че мога да размисля къде да изкарвам ваканциите си.
Пламен Вълков
Вестник „Стандарт“