Люк Алфан намери тръпка и в морето.“На яхтата е същото като в ските и моторните спортове“, казва големият шампион

Люк Алфан в Банско. Снимки: Николай Дончев, BGLive/SkiMagazine

Голяма част от ски легендите успяват да останат на пътя на успеха и след края на кариерата си. Просто разбират как перфектно да използват името и славата си. Тройният олимпийски шампион Жан-Клод Кили често е даван като най-добрия пример за брилянтна кариера в бизнеса. Той подписа договор с IMG, а освен това е член на МОК и е сред най-търсените експерти в спорта по цял свят.

 

Много други бивши шампиони също направиха добри пари, след като свалиха ските, а някои от тях дори решиха да напуснат спорта като цяло. Един от любимците на Кицбюел – бившият ас в слалома Ханзи Хинтерзер, който бе считан за един от най-талантливите скиори в историята, в момента е популярен певец с милиони продадени албуми в последните 20 г.

 

Друг алпиец от Тирол – Клаус Хайдегер, който бе най-силният съперник на Ингемар Стенмарк през 70-те, държи ранчо в Малибу, Калифорния. Той се ожени за дъщеря на американски бизнесмен, която държи малка козметична компания в Ню Йорк. Хайдегер се утвърди като производител на нова марка натурални продукти, преди да ги продаде за стотици милиони на световния лидер L’Oreal.

 

Други бивши герои от белия керван предпочитат по-спокойния живот. Най-великият скиор в историята на Швейцария – Пирмин Цурбриген, държи заведение в Цермат (Швейц) заедно със съпругата си Моника и децата си. Австриецът Михаел Валхофер, който се отказа миналата година, също предпочете да се насочи към семейния бизнес и държи голям хотел в Цаухензее, южно от Залцбург.

 

Не такъв е случаят с бившия спец в скоростните дисциплини Люк Алфан. Той е последният французин, спечелил Големия кристален глобус. Това се случва през 1997 г., когато Алфан бие Киетил-Андре Аамод на финалите във Вейл, Колорадо.

 

Победител в 12 старта в спускането и супер Г, включително и в страшното състезание на „Щрайф“, Алфан тръгва трудно в ските.

 

Нужни са му 10 години, за да потвърди, че има някакъв талант след като става световен шампион за юноши в супер Г през 1983 г. През всичките 10 г. Люк е известен повече с атрактивните си падания, отколкото с победите. Но след това успява да се наложи и става един от големите.

 

След отказването от белия керван през 1997 г., когато е на 32, скиорът от Сер Шевалие решава да опита късмета си в моторните спортове, подобно на други свои колеги. Много скоро той доказва, че не е случаен състезател, и то в стартове като „24-те часа на Льо Ман“ и рали Дакар, тогава известно като Париж-Дакар. Алфан дори печели най-тежкото офроуд състезание през 2006 г., а на два пъти – през 2005 и 2007 г., е подгласник в състезанието в пустинята.

 

Все пак той не забравя откъде е тръгнал и посещава голяма част от ски стартовете, които коментира по френската телевизия. В момента пък по-голямата му дъщеря – Естел, е сред обещаващите таланти във френския отбор и се цели в участие в Световната купа.

 

През 2009 г. обаче се случва нещо, което променя живота на Алфан. Той пада на мотоциклетно състезание и наранява сериозно гърба си. Самият

Алфан казва, че е имал късмет и се е разминал със смъртта. След инцидента има опасност бившият скиор да остане парализиран, но в крайна сметка всичко завършва добре за Алфан.

 

След дълго възстановяване Люк бавно се завръща към спорта, но проблемите с гърба му и със застрахователите не му позволяват да продължи да се състезава на пистата и да рискува живота си. Алфан обаче трудно стои на едно място и започва да търси ново предизвикателство. През 2010 г. той най-после намира новата си тръпка – плаването. Бившият скиор решава да бъде моряк и започва обучението си.

 

Преди две седмици Алфан се пусна в ново предизвикателство. Заедно с известния френски състезател в регати Марк Тиерселин, той тръгна на състезанието „Жак Фабр“, което започва от Льо Авър и свършва в Пуертон Лимон (Коста Рика). Яхтата на Алфан е дълга над 18 м, тежи 7 тона и носи името DCNS 1000.

 

Още през лятото Алфан участва в няколко регати в Южна Франция и Англия и тренира усилено с партньора си Тиерселин. Опитният моряк признава, че се възхищава на уменията на Алфан, който все пак не се бе качвал на лодка преди това.

 

– Много бързо той започна да води яхтата с голямо чувство и с правилната тактика. Явно миналото му на велик скиор и смел пилот му помага да усети нещата в нашия спорт – заяви партньорът на Алфан.

 

Според Тиерселин много скоро Люк ще се научи как да побеждава.

– Няма да има нужда от много време и ще заблести в плаването, ако наистина му доставя удоволствие – допълни морякът.

 

Регатите обаче са различно нещо за Алфан. Самият той признава, че се е научил да бъде търпелив и му трябва време, за да се качи на върха. За момента той просто се радва, че е намерил ново поле за изява след годините, прекарани на заледените трасета в ските, на затворените писти в моторните спортове, на пустините и на мръсните пътища.

 

– След инцидента с мотора нямаше как да продължа да се състезавам с коли. Просто беше прекалено опасно за здравето ми. Затова трябваше да потърся нещо ново, което да ми дава толкова адреналин, колкото и предишните ми спортове – казва 46-годишният французин.

 

Алфан винаги търси приключението. Дори компанията му се казва Luc Alphand Aventures.

 

– Плаването определено е едно от най-вълнуващите занимания, което комбинира дързост, правилно мислене и технически възможности – признава бившият шампион. – Все още имам много за учене. Рано ми е да предприемам всякакъв риск. Но се радвам, че срещам ново предизвикателство. Бях щастлив, когато спонсорът ми предложи лодка.

Алфан признава, че не може да спре.

 

– Знам, че звучи налудничаво, но когато си имал вълнуващ живот като моя, първо като скиор, след това като пилот, не можеш просто да спреш да търсиш забавни и стимулиращи моменти. Търсиш риск, който да ти носи такива моменти – разказва Алфан.

 

За него състезанията в морето са същите като ските и автомобилните стартове.

 

– Моторните спортове са близки до спускането в ските – трябва да стоиш на най-бързата линия и постоянно да натискаш напред. Беше много интересно за мен да открия, че с регатите е същото. Не се движиш толкова бързо, но има някои неща, които трябва да знаеш и да контролираш – като времето на борда, времето за сън, храната, съотборниците си и цялата общност в плаването. Не е лесно да се справиш, когато си аутсайдер – добавя Алфан.

 

Скиорът е готов да продължи борбата с океаните и моретата.

 

– Със сигурност ще бъде интригуващо пътуване за мен, защото всеки ден продължаваш да научаваш по нещо ново за този специален свят и за себе си. За момента не знам колко далеч мога да стигна, защото трябва да натрупам още опит. Но със сигурност чувствам страст към този спорт – и наистина съм щастлив, че ще участвам в регати.

 

fisalpine/7 дни спорт

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *